Zoek een bloemist
Vind jouw lokale bloemist
Bijzonder. Dat is wat ik ervan vind eigenlijk. Toen ik inmiddels ruim 20 jaar geleden zelf begon na te denken als bloemist, over hoe ik bestellingen efficiënter kon verwerken, was dat best wel uniek. Zeker voor die tijd. Als bloemist wilde ik de zakelijke klant graag goed bedienen. Dat betekent dus ook zorgen voor een goede factuur.
Bestellingen kwamen vooral nog binnen via de telefoon, fax en steeds meer via de e-mail. Dat betekende voor mij als bloemist, controleren of een bestelling compleet was (vaak niet), besteller beantwoorden of om meer informatie vragen. Vervolgens een kaartje schrijven, bezorgadres aan het boeket doen, bezorglijst maken en dan ging de bestelling in een bakje om aan het einde van de maand nog een factuur te maken.
Kortom alles bij elkaar was ik meer tijd kwijt aan het verwerken van de bestelling dan het maken van het boeket. Hmmm… is dat wel slim, dacht ik. En zo ontstond het idee voor een orderfacturatieprogramma.
Laatst was ik bij een presentatie van de accountant voor de bloemistenbranche. Hij wist ons te vertellen dat een gemiddeld uurloon bij de bloemist nu tegenwoordig €22,00 bruto is (nog relatief laag in vergelijking met andere vakken). Als je ervan uitgaat dat een gemiddelde bestelling (per mail) zeker 10 minuten in beslag neemt om administratief te verwerken. Dat is dan €3,67 aan arbeidskosten.
Een telefonische bestelling red je meestal niet in 10 minuten: aannemen bestelling en administratief verwerken, kaartje schrijven enzovoort). Wie betaalt dat eigenlijk! En, is de klant bereid dat extra te betalen bovenop een boeketprijs wanneer diegene per mail bestelt of telefoon? Jij en ik weten allebei het antwoord.
Nou, dat inmiddels 20 jaar verder nog steeds heel veel bestellingen zo worden geplaatst bij de bloemist.
Dat klanten het volstrekt normaal vinden en vaak eisen van hun bloemist dat ze op die manier hun bestelling moeten aannemen (maar andersom wel verwachten dat bloemist zijn factuur digitaal aanlevert liefst in XML).
En dat de bloemist dit allemaal nog accepteert ook, en indirect ermee instemt dat de eigen marge (of kostbare vrije tijd) wordt ingeleverd.
Maar laten we eerlijk wezen. Misschien wordt het tijd dat gemak ook wat oplevert? Want een goede bloemist verdient niet alleen waardering voor het boeket, maar ook waardering voor alles eromheen.