Blog #6: Bloemisten verdwijnen

Waarom zoveel bloemenzaken sluiten

OPINIE | Afgelopen week was in het nieuws bij De Telegraaf dat het aantal bloemisten in Nederland snel afneemt. Steeds meer bloemenzaken verdwijnen uit het straatbeeld.

De argumenten die genoemd worden zijn meestal dezelfde: gebrek aan opvolgers, kosten die maar blijven stijgen en het imago van de bloemist: slecht voor mens en milieu. Mooie redenen om je achter te verschuilen wanneer je stopt of al gestopt bent.

Maar is dat nu echt het probleem? Als ex-bloemist en directeur van FloraNL ben ik van mening van niet. Het daadwerkelijke probleem zit in het gebrek aan zakelijkheid (vaak uit angst), professionaliteit en ondernemerschap.

Gebrek aan ondernemerschap
Bloemisten zijn creatieve mensen, harde werkers met passie voor hun vak. Prachtige eigenschappen, die hen jarenlang hebben gebracht waar ze nu zijn. Maar de maatschappij staat niet stil, en veel bloemisten zijn dat wel blijven doen. “We doen wat we doen, en het gaat al jaren goed zo”, hoor ik vaak. Maar in 2025 red je het daar niet meer mee. Nu komt het aan op keuzes maken, zakelijkheid en ondernemerschap.

Blijven hangen in oude patronen
Jarenlang bleven bloemisten kortingen geven om klanten binnen te halen, gratis bezorgen en werken voor tussenpartijen met hoge afdrachten. Indexeren is voor velen nog steeds vreemd. Sturen op cijfers gaat vaak niet verder dan kijken naar de omzet en de bankrekening. Keuzes worden gemaakt op gevoel, emotie weegt zwaarder dan feiten.

Nog steeds wordt er veel “gratis” bezorgd. Maar gratis bestaat niet: het wekt alleen de indruk dat het niets kost. Nog steeds leveren bloemisten boeketten en abonnementen voor dezelfde prijs, terwijl alle kosten stijgen. Arbeidskosten voorop.

De rol van klant en opvolger
Ook de klant speelt hierin een rol. Die vraagt om hetzelfde, voor dezelfde prijs. En wie houdt dat in stand? Juist: de bloemist, die niet durft te indexeren uit angst de klant kwijt te raken.

Geen opvolgers of personeel vinden is ook geen verrassing. Wie wil er instappen in een vak waar zo hard gewerkt wordt voor zo weinig resultaat? Ook medewerkers voelen zich onderbetaald en niet onterecht, want vaak wordt er simpelweg niet goed gerekend.

Toekomst bloemist
Is er dan geen toekomst voor de bloemist? Jawel! Voor de bloemist die keuzes durft te maken. Die stuurt op cijfers, geld vraagt voor zijn arbeid en creativiteit, en nee zegt tegen klanten die dat niet waarderen.

Ja, bloemen zijn een luxeproduct. Geen eerste levensbehoefte. Maar emotie is wél een eerste levensbehoefte en bloemen voeden die emotie. In mooie én verdrietige tijden.

De boodschap is helder
Verschuil je niet achter de negatieve trend. Kijk naar de kansen, innoveer, sta voor je prijs en je vak en kies voor duurzaam en verantwoord ondernemen.

En de klant? Die zal moeten accepteren dat bloemen niet alleen een belangrijke emotionele waarde hebben in de maatschappij, maar ook een financiële waarde. Bloemen zijn prima duurzaam en maatschappelijk verantwoord te leveren, maar de klant moet ook gewoon betalen voor wat het kost.

Ruud Steur, directeur FloraNL

Deze blog is gepubliceerd als opiniestuk in Trouw. Lees het artikel.