Social Return

Iets terugdoen voor de maatschappij

Duurzaamheid gaat verder bij FloraNL

In de economie draait alles om meer omzet en meer winst en dat heeft impact op de maatschappij. ‘Wat kun je als bedrijf terugdoen voor de maatschappij?’ is een vraag die bij steeds meer instanties aan de orde komt. Ook de consument verlangt sociale verantwoording van het bedrijfsleven. Als bedrijf of instantie denk je dan al snel aan vrijwilligerswerk, sponsoring en goede doelen. Wat natuurlijk fantastische mogelijkheden zijn om bij te dragen, maar we kunnen meer doen.

Positieve bijdrage omgeving

BloemenboxX gevouwen in sociale werkplaats

Onze vakbloemisten leveren vaak een positieve bijdrage aan hun omgeving door het sponsoren van bijvoorbeeld het plaatselijke verenigingsleven. Maar Social Return gaat verder. Onze bloemisten hebben bijvoorbeeld mensen in dienst met een beperking of een achterstand op de arbeidsmarkt. Ook werken vakbloemisten samen met sociale werkplaatsen. Onder meer de BloemenboXX, geleverd door onze FloraNL-bloemisten, wordt vaak gevouwen (in elkaar gezet) in een sociale werkplaats. Daarnaast bieden bloemisten erkende stageplekken en kiezen zij vaak bewust voor bepaalde bezorgers en/of bezorgdiensten.

“Een sociaal doel vaker verplicht bij aanbestedingen”

Bloemisten inschakelen voor Social Return

Budget voor Social Return

FloraNL ziet steeds vaker dat grote opdrachtgevers en aanbesteders in hun eisenpakket stellen dat de opdrachtnemer een bepaald percentage van de opdracht moeten besteden aan een sociaal doel in de maatschappij oftewel Social Return. Met dit budget kunnen opdrachtnemers bloemisten inschakelen die aantoonbaar aan Social Return doet en dan snijdt het mes aan twee kanten. Des te meer vraag, hoe groter het duurzame aanbod en hoe meer de duurzame inkoop groeit.

Invloed als (zakelijke) klant

Duurzaam inkopen via MijnFloraNL

Of je nu persoonlijk iets hebt met duurzaamheid, Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) en/of Social Return, in de maatschappij ontkom je niet aan verduurzaming. Steeds meer klanten, zowel de consument als bedrijven, stellen ook eisen aan hun bloemenleverancier. Instanties nemen duurzaamheid en Social Return zelfs bewust mee in hun aanbestedingen.

Wil jij weten of jouw lokale FloraNL-bloemist ook aantoonbaar actief is met Social Return en wat zij dan precies doen. Zoek bij op de term Social Return in de zoekfunctie en bekijk hun verhaal op de website.